De er unge og har nyt med fra skolen. Og når vi har dem ansat, er vi med til at skabe gode ungsvende, som selv vokser med opgaven.

Derfor!

Ja netop derfor er vi glade for altid at have 10 lærlinge eller 6 procent af den samlede medarbejderstab og med god grund. For vi vil gerne bidrage til, at der bliver udlært nye tømrere og samtidig være et godt forbillede for andre virksomheder. Faktisk synes mange af vores folk, at det er en forpligtelse som svend at være med til at give de nye noget lærerigt med videre.

En lærling er ikke altid ung

Men en lærling kan også have masser af år på bagen med erfaring fra helt andre brancher og behøver ikke være ung, for vi har også rigtig gode erfaringer med voksenlærlinge. Lige nu har vi tre ud af ti. Og de kan noget andet. Fordi de er ældre, har de derfor noget erfaring med sig og dermed også noget andet at byde ind med.

Vi nyder, at de bliver hængende

Selvom Wolff-Svendsen ansætter lærlinge på delaftaler, så ender de fleste altid med at blive forlænget og være der hele læretiden. Som regel ansættes de efterfølgende også nogle måneder for at sikre dem arbejde i starten. Og vi er så heldige, at de rigtig ofte kommer tilbage til os efter noget tid.

Afslutning med salut

Vi vil gerne sende de nye godt på vej og vise vores interesse i deres fremtid. Derfor er en af vores byggeledere eller en fra direktionen altid med på skolen, når de får deres svendebrev. Det fejrer vi så selvfølgelig med en lille afgangsgave. En hammer med et indgraveret navn i.

Fast og afvekslende

Det skal være optimalt at være lærling. Af samme grund arbejder vi hen mod, at alle lærlinge bliver tilknyttet en bestemt svend, så de ved, hvem de skal gå til uden tvivl. Derfor sigter vi mod, at lærlingene skifter mellem serviceafdelingen og de faste pladser, ligesom de får en samtale efter hvert endt skoleophold, så vi kan se, om de lærer det, de skal.

Vi elsker fejl

Fejl er gode. Fejl er lærerige. Derfor skal de unge også ud på pladserne, så de får lov til at begå nogle lærerige fejl. Vi spørger altid, hvad de gerne vil lave, så de, så vidt muligt, får lov til det. De kan så tage ansvar og initiativ i forhold til den opgave, de skal løse. Når de selv vurderer, hvad de skal bruge af materialer og tid, kan vi bagefter holde dem op på det, og de kan lære af erfaringerne.

Folk er ikke ens

Når lærlinge starter hos os, skal man lige finde ud af, hvordan de unge mennesker er. Kan de ryge med på jargonen og lave fis eller skal man lige tage lidt hensyn. Man ser hinanden an, så vi tackler hver enkelt på den rigtige måde.

Vi har alle har selv engang været lærlinge og ved, hvad der kan gøres bedre, hvis man eksempel har været et dårligt sted.

Og vi elsker at have dem med. Når de nye kommer med noget, de har lært på skolen, som de kan bruge hos os, bliver de lige halvanden meter højere. Det er en god følelse 🙂