Fra ambassade til lejligheder og bolig med orangerie
Vi har bygget meget, renoveret endnu mere og hånden på hjertet, så er alle opgaver altid spændende og anderledes, fordi hver enkelt bygning har sine egne karakteristika. Arbejdet involverer altid forskelligartede krav eller udfordringer, som er interessante og udviklende at imødekomme.
Nogle projekter skiller sig dog ud ved deres særegne karakter. Det er tilfældet med ombygningen af den 2000 m2 tyske ambassade til bolig på Stockholmsgade i København – et projekt vi nu har været i gang med i snart halvandet år.
En mastodont med historie
Den gamle tyske ambassade på Østerbro er et stykke kulturhistorie. De malede tapeter på trappeopgangen og de særligt udformede døre er dele af de talrige unika, som kendetegner en historisk bygning. Hele arbejdet har været centreret omkring det at respektere bygningens karakteristika samtidig med, at bygherre sikres den ønskede fornyelse og udformning.
Renoveringen har været en omsiggribende ombygning af de 6 etager til erhverv i kælder og stueetage, en penthouselejlighed, to fuldetagelejligheder, samt en etage opdelt i tre lejligheder. På toppen med en fantastisk udsigt over byen bygger vi et stort orangerie, der kan åbnes op.
Bevaring eller udskiftning
Undervejs har projektet udviklet sig, det har de det med at gøre, og det har stillet krav til nye løsninger, når der opstod forskellige udfordringer. Ønsket om gulvvarme samt et sunket gulv betød eksempelvis, at det var umuligt at bevare de gamle fyldningsdøre som desværre måtte udskiftes. Samtidig har det været et mål at skjule alle former for ventilations- og varmerør i gamle skorstene og skakte, hvilket ikke altid har været helt lige til.
Gammelt nybyg
Vores mål har hele tiden været at genbruge så meget af det gamle som muligt, og at det nye, der blev tilføjet, var i stil med det oprindelige. De 13 kviste, der bygges på 4. sal er netop skabt med buede gesimser, så de tilføjer noget flot tilpasset til husets stil samtidig med, at de giver en bedre rumfølelse og lysindfald.
Generelt er søjler og buer blevet bevaret ligesom den gamle port, der oprindelig var bygget til hestevogne i 1891, kommer til at stå som før.
Det har været en anderledes og spændende opgave, som vi fortsat nyder, mens den nærmer sig færdiggørelse. Og vi glæder os meget til at se det endelige resultat, når projektet afsluttes.
Se vores videoteaser her: